ביטוח דירה שכורה - סעיף שיבוב

זכות השיבוב של חברת הביטוח הוא מושג חשוב שקשור לעקרון השיפוי. מטרת השיבוב היא למנוע מצב בו המבוטח יוכל "להרוויח" כתוצאה ממקרה הביטוח. המטרה של השיבוב היא להכניס את חברת הביטוח לנעליו של המבוטח וכך למצות את זכויותיו של המבוטח לקבל פיצוי מצד שלישי מזיק.

מחירי הדירות שלא מפסיקים לעלות או הבנקים שמציעים משכנתא בתנאים לא תנאים : בועת הנדל"ן מתנפחת וגדלה מיום ליום, והותירה את השכירות כאפשרות הכמעט יחידה עבור רבים. רצוי ששני צדי העסקה הזמנית יגנו על עצמם באמצעות פוליסת ביטוח לדירה שכורה.

לפני שחותמים על החוזה

חתימה על חוזה שכירות נחשבת להליך שיגרתי, ולמרות זאת אל לנו לשכוח ולו לרגע שבעצם החתימה על חוזה השכירות, אנו מתחייבים לדאוג לרכוש שאינו שייך לנו. ביטוח דירה שכורה נועד להגן עלינו מפני כל צרה שלא תבוא ומעניק לנו כיסוי במקרה של נזקים לדירה.
חוזה השכירות הסטנדרטי, שרוב מהגרסאות השונות שלו ניתן למצוא באינטרנט, מטיל את האחריות לביטוח המבנה על השוכר, וכל מי שמתכוון לעשות בו שימוש צריך להיות מודע להתחייבות זו.

אומנם ביטוח מבנה זה משהו סטנדרטי שאמור להיות אצל משקיעי נדל"ן, אך רוב המשכירים דואגים להגן על עצמם על חשבון השוכרים.
לפני החתימה על חוזה שכירות, כמשכירים או כשוכרים, חשוב שתדאגו שיצוין בחוזה מהי אחריותו של כל אחד מהצדדים לגבי רכיבי הדירה.

סעיף השיבוב/תחלוף

גם במקרים בהם הדירה מבוטחת על ידי בעליה, קיים הצורך בביטוח לזיקתו של השוכר המתגורר בדירה. הסיבה לכך היא כי במקרה של נזק, חברת הביטוח אשר ביטחה את הדירה, יכולה לחזור לשוכר בתביעת שיבוב.
מהו שיבוב, או תחלוף? זהו מצב בו לחברת הביטוח יש זכות לתבוע בשם המבוטח את הצד השלישי אשר גרם את הנזק, בסך של כל תשלומי הפיצויים שהיא שילמה למבוטח (בעל הדירה).

מדובר על סיטואציה שבה נגרם נזק למבנה הדירה ברשלנותו של הדייר ובעקבותיו, חברת הביטוח תובעת את הדייר בשם בעל הדירה, כדי שיחזיר לה את כל התשלומים אשר שילמה במסגרת הכיסוי הביטוחי לבעל הדירה.

במילים פשוטות, אתם (המשכירים) עשיתם נזק לדירה? חברת הביטוח יכולה לתבוע אתכם, כן, אפילו אם למעשה אתם אלה שעשיתם את הביטוח.

דבר זה יכול להמנע על ידי בקשה פשוטה בעת כריתת חוזה הביטוח מול חברת הביטוח/ סוכן הביטוח – הוספת סעיף ביטול  זכות השיבוב/תחלוף.

דוגמא: "בדירת הסטודנטית פרצה שריפה, שגרמה לנזק לתכולת הדירה ולמבנה. למזלה של הדיירת, מכבי האש כיבו את השריפה, לפני שנגרמו נזקים לדירות השכנים. בעל הבית, שביטח את המבנה, תבע את חברת הביטוח שלו, שפיצתה אותו בגין הנזקים למבנה הדירה. ואולם מיד לאחר התשלום, חברת הביטוח הגישה תביעה נגד הסטודנטית, ובה טענה כי היא אחראית לשריפה שפרצה, ודרשה לפצותה בסכום ששילמה. ואכן, הסטודנטית נאלצה לשלם." ניתן לראות את המשך הכתבה בדה מרקר.

האינטרס של שוכר הדירה לעשות ביטוח דירה

גם אם "הוכרחתם" למעשה לבטח את הדירה עפ"י החוזה שסגרתם עם המשכיר, קחו את זה בשתי ידיים ותעשו ביטוח כמו שצריך שגם יגן על בעל הדירה מפני נזקים אבל יגן גם עליכם.

ביטוח הדירה לא מכסה רק את המבנה הסטנדרטי אלא מכסה עוד הרבה סעיפים, כגון:נזקי אש, התפוצצות, שטפון, רעידת אדמה וכדומה. משכירים יכולים לצרף לפוליסה סעיף אובדן שכר דירה, המכסה מקרים שבהם השוכרים אינם מקבלים בחזרה מבעל הדירה שכר דירה ששולם מראש. ניתן לבטח גם מקרים הפוכים שבהם הכנסתו של בעל הדירה משכר דירה נפגעת לאחר שנגרם נזק לדירה.

בקצרה:

  • ביטוח מבנה –  כיסוי למבנה הדירה, קירות, דלתות, צמודי מבנה, ארונות מטבח, שיש, מערכות סולאריות, כלים סניטאריים ועוד.
  • ביטוח תכולה – כיסוי לריהוט, מכשירי חשמל, חפצי ערך ופריטי רכוש נוספים

רכישת ביטוח הדירה

ב-COPO תוכלו להשוות בין מגוון הצעות לביטוח הדירה ותכולתה, לקבל את כל המידע שחיפשתם, כולל הוספת סעיף ויתור שיבוב/תחלוף ולבסוף לרכוש את ההצעה הכי משתלמת.

 

נגישות

התקשרו אלי

מעוניינים בשיחה מול נציג? מלאו את הפרטים: