השוואת קופות גמל

השוואת קופות גמל, קופות גמל להשקעה, קופות גמל להשקעה קרנות השתלמות של חברות הגמל והפנסיה הקיימות בשוק הפנסיה וחיסכון ארוך הטווח. המערכת מאפשרת להשוות תשואות לפי תקופה, השוואה של סיכון מול תשואה, חלוקה לנכסים, דמי ניהול ויתרת נכסים. ניתן להשוות עד 4 קופות או קרנות בהשוואה מפורטת עם אפשרות יצירת גרפים להשוואה ויזואלית קלה.

קבל הצעה ממשווק פנסיוני בתנאים אופטימליים

איך לבחור קופת גמל

מגדירים את המטרה: למעוניינים לחסוך לתקופה לא מוגדרת תתאים קופת גמל להשקעה, לחוסכים לפנסיה תתאים קופת גמל לתגמולים, וכן הלאה. מחליטים מה רמת הסיכון ומשווים קופות גמל במסלול הרצוי. משווים תשואות, דמי ניהול ומדד שארפ. אפשר לבדוק פרטים נוספים כמו הרכב ניירות הערך ועוד. מומלץ לקרוא ולקבל מידע על התנהלות בית ההשקעות ורמת השירות בו.

השוואת דמי ניהול בקופות גמל

דמי ניהול הם התשלום שבית ההשקעות או חברת הביטוח גובים עבור ניהול ההשקעה. דמי ניהול נגזרים כאחוז מהחיסכון, ולכן ככל שדמי הניהול גבוהים יותר, תרוויחו פחות. את דמי הניהול משלמים תמיד – גם כשהקרן מרוויחה וגם כשהיא מפסידה. המדינה מגבילה את דמי הניהול שמותר לגבות בקופת גמל לתגמולים (עד 4% מכל הפקדה חודשית ועד 1.05% מכלל החיסכון השנתי), כשבפועל ממוצע דמי הניהול נמוך במידה רבה מההגבלה החוקית. בדקו בטבלה מה דמי הניהול הממוצעים בכל קופת גמל, השוו דמי ניהול בין קופות גמל שונות ונהלו משא ומתן להקטנתם. השוואת דמי ניהול חשובה, אך לפניה יש לוודא כי בחרתם בקופת גמל המראה תשואות לאורך זמן. התשואה פחות דמי הניהול- זהו הרווח הרציני שנשאר בידי החוסכים. דרשו דמי ניהול שאינם עולים על הממוצע של קופת הגמל.

איך מסתכלים ובודקים תשואות

התשואות בקופות גמל, כמו בכל אפיק השקעה, נמדדות לאורך שנים. כך תנודתיות מקומית והשפעות חולפות או משברים זמניים, נבלעים בתמונה הגדולה ואפשר לראות מגמה אמיתית. ככל שמספר השנים גדול יותר, אפשר לראות עליה או ירידה ברורים יחסית לתשואה בנקודת ההתחלה. רצוי למדוד תשואות לאורך 5 שנים ומעלה, או לפחות 3 שנים. שנה אחת אינה מראה מגמה יציבה שאפשר להסתמך עליה. אם מדובר בקופת גמל חדשה, שאין לגביה מספיק מידע, בדקו את התשואות בקופות גמל במסלול דומה שבבעלות אותו בית השקעות.

החשיבות של יתרת נכסים בקופת גמל

יתרת נכסים מעידה על גודל קופת הגמל, כמה אנשים וחברות בחרו להשקיע בה וכמה כסף היא מנהלת. גודל בדרך כלל מעיד על יציבות. משקיע עשוי להתייחס לגודל הקופה כיתרון או חיסרון – תלוי מה מדיניות ההשקעה שלו. יש שיראו בגודל הצבעת אמון של משקיעים בקופת גמל ואחרים יחששו מחוסר גמישות כיוון שקופה גדולה תתקשה לבצע התאמות נכסים מהירות עקב גודלה.

טיפים בהשוואת קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים ופוליסות חיסכון

  • השוו תשואות לטווח ארוך של 5 שנים
  • השוו מדד שארפ של הקרן, ככל שהמדד גבוה יותר איכות הקרן גבוהה יותר
  • השוו תשואה שנתית ממוצעת של 5 שנים ומעלה, כל הבדל קטן הוא משמעותי לכמות הכסף שתחסכו
  • השוו בין מסלולי השקעה שונים להבין את משמעות החיסכון לטווח ארוך
  • השוו את דמי הניהול אם אין לכם הסדר דרך העבודה קבלו הצעה מכמה גופים ותשאפו לקבל לפחות את דמי הניהול הממוצעים
  • למה כדאי לשאוף? קרן עם תשואה גבוה לאורך זמן, בעלת מדד שארפ גבוה ודמי ניהול נמוכים

שאלות נפוצות בהשוואת קופות גמל

לפי החוק ניוד הכסף מקופת גמל אחת לאחרת יתבצע תוך מספר ימים, והתהליך פשוט מאד. אתם פונים אל קופת הגמל אליה אתם מעוניינים לעבור, ממלאים טופס בקשה להעברת כספים, וקופת הגמל תטפל בכל הכרוך בהעברת הכסף מול קופת הגמל שאתם עוזבים. אם אתם שכירים, עליכם לידע בסוף התהליך את המעסיק כדי שיעבירו את הכספי ההפקדה אל קופת הגמל החדשה. ניוד קופת גמל הוא ללא תשלום – לא מסים, לא קנסות ולא עמלות. העברת קופת גמל אינה פוגעת בזכויות ובצבירת הוותק. אם אינכם מרוצים מהתנהלות קופת הגמל שלכם מכל סיבה – דמי הניהול גבוהים, תשואות נמוכות או שירות גרוע, הדרך לניוד קופת הגמל פתוחה לפניכם בכל עת.

הטבות מס בקופות גמל לתגמולים ניתנות גם בעת הפקדת הכספים בקופת הגמל וגם בעת משיכת הכסף. כל הטבות המס החלות על קרן פנסיה חלות גם על קופת גמל.

הטבות מס ניתנות גם בעת הפקדת הכסף בקופת גמל וגם בעת משיכתו.

בעת הפקדת כסף בקופת גמל יש הטבת מס הכנסה. המדינה מגבילה את הטבות המס עד תקרת הפקדה שנתית, שסכומה מתעדכן מידי שנה. לשכירים ועצמאים יש תקרת הפקדה שונה. על תקרות ההפקדה ניתן לקרוא בפירוט במאמר "תקרת הפקדה לקרן פנסיה לעצמאים ולשכירים".

משיכת הכסף ללא תשלום מס אפשרית למי שמושך את הכסף כקצבה חודשית לאחר גיל פרישה. אין הגבלות על סכום הקצבה והטבת המס חלה על שכירים ועצמאים כאחד.

הטבת מס לפי תיקון 190: ניתן למשוך כסף מקופת גמל כסכום הוני ולא כקצבה ולשלם רק 15% מס רווח הון על הרווחים הנומינלים (ולא על כל הסכום). כשהאינפלציה נמוכה הטבת המס משתלמת אפילו יותר. יש תנאים לקבלת הטבת מס זו: העמית מעל גיל 60, הוא פרש לגמלאות ויש לו קצבה חודשית מעל סכום המתעדכן מידי שנה ועוד מספר תנאים.

בקופת גמל להשקעה: ניתן לנצל הטבת מס על הפקדה, אם לא נוצלה במלואה בעת ההפקדה לפנסיה. אין הטבת מס במשיכה, אך ניתן לנייד את הכסף לקופת גמל לתגמולים ולהנות מיתרונותיה לאחר גיל 60.

שכירים ועצמאים יכולים להעזר בסוכן ביטוח או יועץ פנסיוני לפתיחת קופת גמל, או למלא בעצמם את הטפסים המיועדים לכך בבית ההשקעות או חברת הביטוח הרצויה, וצירוף כל המסמכים והאישורים הנדרשים.

פשוט קוראים את הדוחות שקופת הגמל שולחת. כל חוסך מקבל דוחות רבעוניים ודוח שנתי של קופת הגמל. את כל הדוחות ניתן למצוא גם באיזור האישי של החוסך באתר האינטרנט של קופת הגמל. הדוחות מכילים את פרטי ההפקדות, דמי הניהול שקוזזו וסך היתרות לתקופה. דרכים נוספות לברר יתרה בקופת גמל הן על ידי הוצאת מידע מאתר "הר הכסף" של משרד האוצר והמסלקה הפנסיונית. להשוואת תשואות קופת הגמל שלכם מול קופות גמל אחרות, בדקו בדף זה.

הלוואה מקופת גמל היא הלוואה בריבית נמוכה יותר מהלוואות הניתנות על ידי בנקים וגופים פיננסיים אחרים. פריסת התשלומים בדרך כלל נוחה גם היא ומשך החזרי ההלוואה יכול להגיע ל-7 שנים. ההלוואה נעשית על סכום החיסכון של העמית. ניתן ללוות עד 80% מסכום החיסכון, אם כי רוב קופות הגמל מגבילות את הסכום המאושר להלוואה כדי להגן על עצמן ועל החוסכים האחרים וגם קובעות סכומי מינימום להלוואה. בשל התנאים הנוחים וכדי לשמור את הכסף והטבות המס לתקופות מאוחרות יותר בחיים, עדיף לבקש הלוואה מקופת הגמל ולא למשוך את הכסף כאשר זקוקים לסכום מיידי. חלק מבתי ההשקעות מגבילים את ההלוואות מקופות גמל להשקעה.

מאגר זה מכיל דיווחים היסטוריים חודשיים של מסלולי קופות הגמל כפי שדווחו על ידי הגופים המוסדיים ומוצגים באתר הגמל נט. מידע זה מדווח לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ומפורסם לציבור לצורך מדידה והשוואת נתונים בין קופות הגמל השונות.

נגישות

התקשרו אלי

מעוניינים בשיחה מול נציג? מלאו את הפרטים: