ביטוח בגין נזקי רעידות אדמה

בעקבות השבר הסורי אפריקאי, שוב פוקדות אותנו רעידות אדמה ושוב עולה הסוגיה – האם המדינה תפצה אותנו במקרה של נזק? האם ביטוח הדירה נותן מענה מספק, והאם הכיס גם צריך לרעוד כדי שנהיה מבוטחים? והאם לחברות הביטוח יש בכלל יכולת כלכלית לשלם במקרה של נזק המוני?

תוכן עניינים

רקע

בדיקת הנתונים מעלה כי נכון להיום כ-69% מהדירות בישראל מבוטחות בביטוח רעידת אדמה למבנה, אך בכל הקשור לתכולה, השיעורים נמוכים בהרבה.

במדינת ישראל כ-2.13 מיליון דירות, והמשמעות היא, כאמור, שהיקף הדירות המבוטחות בביטוח מבנה הכולל כיסוי לרעידת אדמה עומד על כ-69%. נציין כי מדובר בגידול משמעותי בתוך פרק זמן קצר יחסית, כאשר נכון לשנת 2013 שיעור בעלי ביטוח רעידות אדמה עמד על כ-55%.

 ישראל במרכז השבר הסורי אפריקאי, שהוא מוקד הסיכון המרכזי לרעידות אדמה במזרח התיכון. יחסית לאזורים אחרים בעולם, קצב התנועה של הלוחות המרכיבים את השבר איטי יחסית, 5-10 מילימטרים בשנה ב-10-20 מיליון השנים האחרונות

 

מי יפצה אותנו במקרה של קטסטרופה?

סביר להניח שאם יתרחש אירוע במסגרתו הנזקים יהיו גדולים ונרחבים – המדינה תרצה תחילה לשקם את הנזק שנגרם לה ותטפל קודם כל בנכסיה שלה – כגון מבני ממשל, צבא, תשתיות, מבני הציבור וכדומה, וזאת כדי להשיב את מסלול החיים לשגרה כמה שיותר מהר. העדיפות האחרונה תהיה לסייע לציבור הרחב.

אם נשים רגע בצד את מידת האחריות והמעורבות של מדינת ישראל, שאלה מטרידה היא – האם באמת חברת הביטוח תפצה אותנו במקרה של אסון כזה? 

חברות הביטוח יכולות לעמוד בפיצוי המוני?

כנראה שלא, אבל אין מה לדאוג, על פי נתונים שפורסמו בשנת 2013, חברות הביטוח יוכלו לעמוד בתשלום פיצוי על נזקים שיגיעו עד 10 מיליארד דולר וההערכה היא שהסכום כיום גדול מכך. היכולת הזו מתבססת בעיקר על השתתפותם של מבטחי המשנה.

מבטחי המשנה הן חברות ביטוח בחו"ל (לוידס) הנוטלות על עצמן חלק מהסיכונים בפוליסה של חברת הביטוח בישראל, תמורת פרמיה שקיבלו מהחברה. כבר בעת תשלום הפרמיה של הלקוח עבור ביטוח רעידת אדמה – חלק משמעותי מהסכום מועבר למבטחי המשנה. בנוסף, גם על החלק שהמבטח הישראלי משאיר אצלו, הוא רוכש ביטוח אצל מבטחי משנה.

החברות הישראליות כמעט ולא לוקחות על עצמן סיכון בנזקי קטסטרופות בביטוח מבנה, וכ-70% מפרמיית הביטוח שמשלם הלקוח הולכים לביטוח משנה. לכן חברות הביטוח מציעות מוצרים אחרים משלימים בפוליסה, כגון ביטוח תכולה, ביטוח "כל הסיכונים", ביטוח צד ג' וכדומה, בהם הרווח גדול יותר.

ביטוח דירה עם תוספת של רעידת אדמה, שווה לכיס כיס?

בכל ביטוח, בין אם ביטוח דירה תכולה או עסק, משמעותו של סעיף ביטוח רעידת אדמה היא ייקור משמעותי בעלות הפוליסה. המחיר מרתיע מבוטחים רבים, שרובם אינם מודעים לחשיבות הוספת הסיכון לפוליסה. מחקרים כבר הוכיחו כי בנקודת זמן כזו או אחרת יפקוד רעש אדמה חזק את ישראל, ולכן חברות הביטוח מייקרות את הסעיף, ומעלות את שיעור ההשתתפות העצמית, התלוי בפרמיית הביטוח שמשלם המבוטח.

ביטוח לבית העסק

ביטוח עסקים זה כבר עסק יקר, ואם נוסיף על זה ביטוח רעידת אדמה אשר גורמת נזק למבנה ולעסק המביא לאובדן רווחים לטווח הקצר והמיידי. בנוסף לכך, משך תיקון הנזקים וכיסוי העלויות עשוי להימשך זמן רב, וההשפעה עלולה להיות פגיעה אנושה בעסק. לכן רצוי להוסיף לביטוח רעידת אדמה. חשוב לבטח בביטוח רכוש גם את התכולה, המכונות, חומרי הגלם וכל מה שהעסק מציע.

השוואת ביטוח רעידת אדמה

אנו ב-קופו, נותנים מענה לכל ביטוח. חשוב מאוד להשוות את הביטוחים ולנסות ולהוזיל כמה שניתן, אך בעיקר להשוות את טיב הביטוח, היום, רכישת ביטוח דירה דרך האינטרנט היא הפשוטה והמהירה ביותר. בלי טלפונים, בלי מאמץ, מהכיסא בבית. אבל, גם כשהכל פשוט ומהיר, אפשר לעשות טעויות, לכן אספו טיפים וטריקים לרכישה בטוחה ויעילה.

נגישות

התקשרו אלי

מעוניינים בשיחה מול נציג? מלאו את הפרטים: