המחלמה בכפל ביטוח - כיצד ניתן להלחם בתופעה שמבזבזת מיליונים לציבור

עפ"י נתוני משרד האוצר, מיליוני מבוטחים משלמים כל שנה מיליארדי שקלים מיותרים לחברות הביטוח. האם האנשים האלה יודעים משהו שאנחנו לא? האם באמת אפשר להוציא פיצוי כפול עבור אותו מקרה ביטוחי? יצאנו לבדוק את הטענות.

אי אפשר להתווכח עם העובדה שביטוחים הם לא רק נחוצים – אלא גם מועילים. ביטוחים מגנים על אנשים ומאפשרים להם לעמוד שוב על רגליהם- ברגעים הכי חלשים שלהם.

בשנים האחרונות, פתח משרד האוצר במלחמה כנגד חברות הביטוח לאחר שנתוני המשרד חשפו שאנשים רבים מחזיקים בו זמנית בביטוח זהה בשתי חברות ביטוח שונות- תופעה המכונה "כפל ביטוחים". 

blank-life-insurance-application-stethoscope

הממונה על שוק ההון דורית סלינגר הכריזה בשבוע שעבר על מלחמה בכפל הביטוחים. במסגרת טיוטת חוזר שפרסמה בשבוע שעבר, היא מתכננת לחייב את חברות הביטוח וסוכני הביטוח המשווקים ביטוחים לציבור הרחב, בין היתר דרך מוקדים טלפונים, לבדוק לפני שיחת השיווק אם ברשות המבוטח יש כבר את הביטוח שמבקשים למכור לו. הנתון המדהים הבא שחשפה רשות שוק ההון הוא ש-50% מהציבור מחזיק בכפל ביטוחים מיותר.

 

טיוטת החוזר של סלינגר היא בהחלט צעד בכיוון הנכון אך היא אף צפויה לעורר התנגדות רבתי מצד חברות הביטוח והסוכנים שיצטרכו לקבל את אישור המבוטחים לתת להם הרשאה לבדוק עבורם קיומו של כפל ביטוח באתר "הר הביטוח" שהשיקה לפני חצי שנה הרשות ומאפשר על בסיס הצגת נתונים אישיים לקבל מידע על כלל הביטוחים שמחזיק המבוטח.

בשבועות האחרונים הפיצה סלינגר לא מעט טיוטות חוזרים שכלל לא ברור אם יהפכו למחייבים עוד במהלך הקדנציה שלה שתסתיים באוגוסט הקרוב. כך למשל חשף "כלכליסט" כי סלינגר תחייב סוכני ביטוח להעביר את פרטי הלקוחות שלהם לחברות הביטוח על מנת שאלו יוכלו להציע להם שירותים דיגיטליים, מהלך שגרר איום מצד נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד בהגשת בג"ץ אם יצא לפועל. בדומה, לפני כחודש פרסמה הממונה טיוטת חוזר נוספת ביחס לסוכני הביטוח האוסרת עליהם לקבל תגמול כספי מחברות הביטוח על צירוף עובד למוצר פנסיוני אם לא נפגשו בפועל אם העובד, דבר שמתרחש בשגרה היום כאשר עובדים מצורפים למוצרים פנסיונים דרך רשימות של המעסיק וללא מפגש עם הסוכן.

הדוגמא המובהקת ביותר לכך מתקיימת בפוליסות מסוג פיצוי. פיצוי פירושו, תשלום בסכום שנקבע מראש בקרות מקרה ביטוח. מבחינה זאת, אין הבדל אם נרכוש 5 פוליסות ביטוח חיים עם פיצוי של 200,000 ש"ח לעומת פוליסה אחת המעניקה פיצוי בסך 1,000,000 ש"ח. הכיסוי בשני המקרים זהה, ומכאן שמבוטח שירוץ לבטל את ארבעת הפוליסות הנוספות פשוט יאבד חלק ניכר מזכויותיו.

ישנם אפילו ביטוחים בהם פיצול מכוון של סכום הביטוח בין שתי חברות יכול להיות חלק מתכנון סיכונים ראוי ונכון. למשל, יש שירצו לרכוש שתי פוליסות מסוג "מחלות קשות" בין שתי חברות ביטוח, כאשר גובה הפיצוי בכל חברה יעמוד על 100,000 ש"ח וזאת במקום לרכוש ביטוח בחברה אחת בלבד בגובה 200,000 ש"ח. הסיבה לכך יכולה להיות, כי יש מחלות מסויימות שאחת החברות לא תכסה, כגון: סוכרת נעורים או צנתור לב כלילי. באופן זה, ניתן ליהנות מהיתרונות ששתי הפוליסות מציעות ולפזר את הסיכון באופן ראוי.

 

לסיכום: תעשו לעצמכם טובה ואל תהיו חלק (גדול) מהציבור שמבזבז מיליונים על ביטוחים שבכלל לא ניתן לממש במקרה של תביעה.

בידקו עכשיו כפל ביטוח דרך "הר הביטוח"

כנסו עכשיו להשוואה:

רוצים לדבר עם נציג שיבדוק עבורכם? השאירו פרטים

נגישות

התקשרו אלי

מעוניינים בשיחה מול נציג? מלאו את הפרטים: