הרפורמה בביטוח רכב

באפריל 2001 בוטל התעריף האחיד שהיה נהוג עד אז. כיום,התעריפים נקבעים על ידי חברות הביטוח, בהסתמך על המלצות מפעיל מאגר המידע, ובאישור המפקח על הביטוח. התעריפים של מרבית החברות לוקחים בחשבון את מאפייני הרכב והנהג, כך שמבוטחים זהירים משלמים פחות ממבוטחים מסוכנים. קיימת שונות רבה בתעריפי ביטוח חובה לרכב, בהתאם למאפייני הרכב והנהג והתעריפים שונים בין חברות הביטוח השונות.
כחלק מהעברת האחריות על תוצאות עסקי ביטוח רכב החובה הופחת חלקו של תאגיד 'אבנר', ששימש כמבטח משותף בענף ביטוח רכב חובה, בפוליסות הביטוח בצורה הדרגתית מ-70% עד ל-0% בשנת 2003.

הרפורמה בביטוח רכב – ביולי 1997 נכנסה הרפורמה בביטוח רכב חובה לתוקף והחלה פתיחתו של ענף ביטוח רכב חובה לתחרות. היעדים המרכזיים של הרפורמה הם אלה:
הסדרת מבנה תחרותי לענף כדי לייעלו מבחינה כלכלית וכדי להוזיל את פרמיות הביטוח בענף, ובתוך כך להעביר את האחריות על התוצאות הכספיות בענף מהציבור אל חברות הביטוח.
עידוד נהיגה זהירה באמצעות שימוש בפרמטרים המשקפים סיכון ביטוחי לצורך קביעת פרמיות הביטוח ומניעת סבסוד, וכך כל מבוטח ישלם בהתאם לפרמיית הסיכון שלו.

הרפורמה במחירי ביטוח הרכב לרכב דו גלגלי ממונע

ביטוח החובה נועד לכסות מקרים בהם התרחשו פגיעות גוף בקרב נוסעי הרכב, נהג הרכב או הולכי רגל. עד שנת 2008, במקרה של תאונה המערבת רכב דו גלגלי ומכונית, התחלקו שני הנהגים המעורבים בהוצאות התאונה באופן שווה. בשנת 2008 קבע המחוקק כי כאשר מעורבים בתאונה רכב פרטי ורכב דו גלגלי, עלויות הנזק תחולקנה כך שנהג הרכב הפרטי יישא ב – 75 אחוז מהעלויות, ונהג הרכב הדו גלגלי יישא ב – 25 האחוזים הנותרים. מהלך זה כוונתו הייתה להיטיב עם הצד הפגיע יותר, ולהחמיר עם הצד הפוגע שהינו מוגן יותר בהיותו נתון ברכב סגור. רוכבי אופנוע רבים ציפו כי בעקבות חקיקה זו עלויות ביטוח החובה יוזלו עבור הרכבים הדו גלגליים.

בניגוד לתקוותם של הרוכבים, ולמרות מחאתם, בראשון לחודש נובמבר 2009 הוצאה לפועל רפורמת משרד האוצר הנוגעת למחירי ביטוח החובה לרכבים דו גלגליים ממונעים.
לפי החלטת משרד האוצר, מחירי ביטוח החובה התייקרו בשיעור ממוצע של 15 אחוזים, כאשר אחוז ההתייקרות משתנה בהתאם לקריטריונים שונים כגון נפח המנוע של כלי הרכב, גיל הרוכב וניסיונו על הכביש וכמובן היסטורית התביעות וההרשעות שלו.

 

הרפורמה החדשה של ביטוחי הרכב תציע פוליסות מוזלות, לא תרשום תביעות על תאונות קטנות ותסדיר מחדש את היחסים עם השמאים והמוסכים

רשות שוק ההון פרסמה טיוטה שמטרתה להוזיל את עלות פוליסות ביטוח רכב רכוש (ביטוח מקיף וצד ג', אך לא ביטוח חובה) ולהתאימן למבוטח. ריכזנו לכם שאלות ותשובות

כמה זה יחסוך לי?

על פי התוכנית, למבוטח תהיה אפשרות לבחור מסלולים שונים של כיסויים. חלקם יוזילו את הביטוח בכ-30% ויחסכו מאות שקלים.

אני חייב לפנות לשמאי של חברת הביטוח?

על פי הטיוטה, הניזוק יפנה לחברה המבטחת שלו, וזו תפעיל את המנגנון האקראי לבחירת שמאי, ממאגר המסופק על ידי הממשלה. חברת הביטוח תעביר למבוטח שלושה שמות של שמאים ומהם המבוטח יוכל לבחור אחד.

פרמטרים בהם חברות ביטוח עושות שימוש לקביעת תעריפי ביטוח חובה

נכון למרץ 2021

לפי הוראות החוק, לאדם אסור להשתמש בכלי רכב מבלי שתהיה לו פוליסת ביטוח תקפה שנותנת לו כיסוי ביטוחי במקרה של נזק גוף לנהג, לנוסעים ברכב ולנפגעי צד ג' (למשל, הולכי רגל).

תעריפי ביטוח החובה לכלי רכב פרטיים הוזלו ריאלית בשנים האחרונות בעשרות אחוזים (ראה לוח שינוי בדמי ביטוח רכב חובה לרכב פרטי להלן).
ההפרש בין התעריפים של החברות השונות עשוי להגיע למאות שקלים, ועל כן מומלץ לערוך השוואת מחירים במערכת הממוחשבת טרם ביצוע עסקת הביטוח.

כזכור, ענף הביטוח נכנס לתחרות באפריל 2001 עם ביטול התעריף האחיד שהיה נהוג עד אז. כיום התעריפים נקבעים ע"י חברות הביטוח, בהסתמך על המלצות מפעיל מאגר המידע, ובפיקוח המפקח על הביטוח.

התעריפים של חברות הביטוח לוקחים בחשבון את מאפייני הרכב והנהג, כך שמבוטחים זהירים משלמים פחות ממבוטחים מסוכנים.
מטרת השימוש בפרמטרים היא להעריך את איכות נהיגתם של המבוטחים, על מנת להתאים את פרמיית הביטוח לסיכון המבוטח.

שירותי הדרך על פי הרפורמה בביטוחי רכב

על פי הרפורמה יהיה סטנדרט לזמני מענה וזמני תיקון יעילים, אחריות לאיכות התיקון, התחייבות חברת הביטוח שלא לעכב תיקון הרכב, הפחתת עלויות התיקון למבוטחים ולצדדים שלישיים המתקנים בעקבות מקרי ביטוח והתחייבות שלא לספק טובות הנאה בקשר לתיקון במוסך.

נגישות

התקשרו אלי

מעוניינים בשיחה מול נציג? מלאו את הפרטים: