פדיון מוקדם של קרנות הפנסיה

כספי הפנסיה הם החיסכון שלנו לגיל פרישה, למרות זאת ישנם חוסכים המבקשים למשוך את הסכומים כסכומים חד פעמיים. האם ניתן למשוך את הכסף מקרן הפנסיה בלי לשלם מס? ומה יקרה אתנו בגיל בפרישה ללא החסכונות הללו?

נתחיל דווקא באזהרה! רצוי מאוד להימנע ממשיכה מוקדמת של כספי הפנסיה! 

שים לב, משיכת כספי רכיב התגמולים כסכום חד פעמי חייבת במס של 35% או בגובה המס השולי, הגבוה מבין השניים. בתנאים מסויימים (כגון – מיעוט הכנסות, הוצאות רפואיות גבוהות או נכות) ניתן לקבל פטור, מלא או חלקי, מתשלום מס בעת משיכת כספי רכיב הפיצויים.

סיימתי לעבוד, האם אני יכול למשוך את הכספים מקרן הפנסיה?

עמית רשאי לפדות כספים שהצטברו בקרן גם לפני גיל פרישה כסכום חד פעמי, ובלבד שהסתיימו כבר יחסי העובד-מעסיק. עמית שעדיין עובד אצל מעסיקו, אינו רשאי לבצע פדיון של כספיו מקרן הפנסיה!

מטרת החיסכון בקרן הפנסיה הוא לספק קצבה בגיל פרישה. משיכת הכספים לפני גיל פרישה חייבת במס. מייד נפרט באיזה מקרים יהיה ניתן למשוך את הכספים ללא מס:

משיכת פיצויים עד משכורת לכל שנת עבודה ולא יותר מתקרת שכר של 12,340 ש"ח
משיכת כספי תגמולים שהופקדו עד לשנת 2000
משיכת כספי תגמולים במצבים שמס הכנסה הגדיר כמצבי מסכנות
משיכת כספי תגמולים בגיל פרישה (67 לגבר ואישה) כאשר החיסכון נמוך מ-93,473 ש"ח

פדיון כספי תגמולים לעומת פדיון כספי פיצויים

תחילה יש לחלק את הכספים שנצברו בקרן הפנסיה לשני מרכיבים נפרדים הניתנים למשיכה: כספי פיצויים וכספי תגמולים. את כספי הפיצויים רשאי העובד למשוך ללא תשלום מס, עד תקרה מסוימת, כאשר פוטר ממקום עבודתו. נכון לשנת 2015 התקרה עומדת על משכורת אחת עבור כל שנת עבודה או 12,340 ₪ עבור כל שנת עבודה (הנמוך מבין השניים).

במקרים רבים, אם השכר נמוך מהתקרה השנתית, באפשרותו של פקיד השומה להגדיל את הפטור על כספי הפיצויים עד כדי משכורת וחצי (עבור כל שנה). כספי התגמולים לעומת זאת, הם אותם כספים שהמעסיק והעובד הפקידו מדי חודש במהלך תקופת ההעסקה, שמטרתם להבטיח את הקצבה החודשית לאחר הפרישה לגמלאות. פדיון מוקדם של כספי התגמולים הינו מורכב יותר ממשיכת כספי הפיצויים.

משיכת כספי פנסיה ללא סיום עבודה

טרם סיום עבודתי, האם ניתן למשוך את הכספים מקרן הפנסיה? תקנון קרן הפנסיה מגדיר איזה כספים ניתן למשוך כספים במהלך העבודה. באפשרותך למשוך את הכספים במקרים הבאים:

  • משיכת כספים של מעסיקים שסיימת לעבוד אצלם
  • קבלת הכספים כקצבה החל מגיל 60

שימו לב ! במידה ויצאתם לחל"ת בשל מגיפת הקורונה, אתם לא מפוטרים ואתם לא יכולים למשוך כספי פיצויים מהמעסיק האחרון שלכם.

החסרונות של פדיון קרן פנסיה לפני הפרישה לגמלאות

הוצאה מוקדמת של קרנות הפנסיה יכול להיות דבר מבורך לזוג צעיר שנמאס לו להשכיר דירה ורוצה לקנות כבר עכשיו ולהפטר סופית מהשכירות המייגעת, אך יש לזה גם השלכות. מאחר והמטרה של ההפרשה לחיסכון הפנסיוני היא לדאוג לכך שהעובד יוכל לשמור על רמת חיים נאותה, גם לאחר שיפרוש לגמלאות, הרי שברור ומובן שהחיסרון המרכזי בפדיון מוקדם של קרן הפנסיה באה לידי ביטוי בפגיעה אנושה ברמת החיים לאחר הפרישה לגמלאות. ככל שסכום גבוה יותר יימשך מבעוד מועד, כך גם הפגיעה ברמת החיים תהיה חמורה יותר, שכן הקצבה החודשית תהיה קטנה יותר – פחות חיסכון צבור = פחות קצבה לפנסיה.

לאחר שהבהרנו את זה, ברוב המוחלט של המקרים, עובד המעוניין לפדות את כספי התגמולים לפני הגיעו לגיל פרישה חייב לשלם מס בשיעור של 35% על הסכום (או בגובה המס השולי, כשהבחירה נעשית בהתאם לגבוה מבין השניים). כפי שניתן להבין, המס מהווה מכשול מכוון אותו מציבה המדינה על מנת להפוך את הפדיון לבלתי אטרקטיבי, במטרה לצמצם את שיעור הפדיונות המוקדמים, ובכך להפוך לכמה שפחות נטל על המדינה בעת הפרישה. גם בפרישה חשוב לציין שיש מס הכנסה על הקצבה אך מומלץ להיוועץ עם יועץ פרישה לכל הנוגע בקיבוע זכויות לפרישה.

נגישות

התקשרו אלי

מעוניינים בשיחה מול נציג? מלאו את הפרטים: